Rozdział 1: Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§1 Uczniowski Klub Szachowy „Skoczek” zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych gm. Choszczno, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków Klubu.
§2 1. Terenem działania Klubu jest miasto i gmina Choszczno. 2. Siedzibą Klubu jest Choszczeński Dom Kultury ul Boh. Warszawy 17.
§3 Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§4 klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – „prawo o stowarzyszeniach”, ustawą o systemie oświaty oraz statutem.
§5 Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw. odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2 Cel i środki działania
§6 Celem Klubu jest:
- planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życiu sportowego uczniów poprzez naukę i doskonalenie gry w szachy w oparciu o możliwości obiektywne i sprzętowe Klubu oraz pomoc organizowaną wszystkich materialną rodziców i sympatyków klubu,
- angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej.
- uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze samorządu terytorialnego i poza nim.
- organizowanie zajęć sportowych, turniejów szachowych dla uczniów szkół gminy Choszczno w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
- organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu
§7 Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami placówek oświatowo – wychowawczych, dyrektorami szkół, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
§8 Klub opiera swoją działalność na przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców i uczniów.
Rozdział 3 Członkowie, ich prawa i obowiązki
§9 Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych.
- wspierających.
- honorowych.
§ 10 1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół gm. Choszczno, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu. 2. Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 11 Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – „Prawo o stowarzyszeniach”.
- zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
- uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu
§ 12 Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.
§ 13 Członkowie wspierający mają prawo do :
- uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,
- zgłaszania wniosków wobec władz Klubu.
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu
§ 14 Do obowiązków członków Klubu należy:
- branie czynnego udziału w działalności Klubu.
- przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- godne reprezentowanie barw Klubu.
- płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu
§ 15 Członkostwo w Klubie ustaje przez:
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
- skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- niebrania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,
- działania na szkodę Klubu,
- rozwiązania się Klubu,
- zgonu członka Klubu.
Rozdział 4 Władze Klubu
§ 16 1. Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja Władz trwa 2 lata Wybór Władz, następuje w glosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
3. Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.§ 17
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata.
- Walne zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu : 1) z własnej inicjatywy, 2) na wniosek Komisji Rewizyjnej. 3) na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 18 1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy :
- uchwalanie sportowej, organizacyjnej i finansowej Działalności Klubu.
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- podejmowanie uchwały o zmianie statutu lub rozwiązania Klubu.
- ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich.
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebraniu Klubu.
2. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 ogółu członków uprawnionych do glosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany na zawiadomieniu
3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 19
- Zarząd Klubu składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającego wspólnie z Sekretarzem.
§ 20 Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i odwoływanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- organizacja imprez sportowych.
§21
1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołania członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do glosowania.
3. Usunięty lub zawieszony członek zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§22
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.
3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowej kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu.
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia.
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działalności Klubu.
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§23
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołania członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do glosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu łub zawieszeniu
§24 W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub w Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nic może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5 Wyróżnienia i kary
§25
1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu§26
1. W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje -zgodnie regulaminem
zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
1) upomnienia.
2) nagany.
3) zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy.
4) wykluczenia.
2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
3. Uchwała Walnego Zebrania Klubu jest ostateczna.
Rozdział 6 Majątek i fundusze Klubu
§27
1.Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
2. Na fundusze Klubu składają się :
- składki członkowskie,
- darowizny i zapisy,
- dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone klubowi,
- dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,
- dochody z majątku,
- dochody z działalności gospodarczej,
- inne wpływy.
§28 Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw, wymagane są podpisy dwóch osób spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, dwóch upoważnionych członków Zarządu.
Rozdział 7 Zmiana statutu , rozwiązanie się Klubu
§29 Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej polowy uprawnionych do glosowania.
§30 1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów , przy obecności co najmniej polowy uprawnionych do glosowania. 2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.