Statut Uczniowskiego Klubu Szachowego „Skoczek” przy Choszczeńskim Domu Kultury

Rozdział 1: Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§1 Uczniowski Klub Szachowy „Skoczek” zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych gm. Choszczno, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków Klubu.

§2 1. Terenem działania Klubu jest miasto i gmina Choszczno. 2. Siedzibą Klubu jest Choszczeński Dom Kultury ul Boh. Warszawy 17.

§3 Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§4 klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – „prawo o stowarzyszeniach”, ustawą o systemie oświaty oraz statutem.

§5 Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw. odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 2 Cel i środki działania

§6 Celem Klubu jest:

  1. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życiu sportowego uczniów poprzez naukę i doskonalenie gry w szachy w oparciu o możliwości obiektywne i sprzętowe Klubu oraz pomoc organizowaną wszystkich materialną rodziców i sympatyków klubu,
  2. angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej.
  3. uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze samorządu terytorialnego i poza nim.
  4. organizowanie zajęć sportowych, turniejów szachowych dla uczniów szkół gminy Choszczno w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
  5. organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
  6. kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu

§7 Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami placówek oświatowo – wychowawczych, dyrektorami szkół, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.

§8 Klub opiera swoją działalność na przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców i uczniów.

Rozdział 3 Członkowie, ich prawa i obowiązki

§9 Członkowie Klubu dzielą się na:

  1. zwyczajnych.
  2. wspierających.
  3. honorowych.

§ 10 1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół gm. Choszczno, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu. 2. Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.

§ 11 Członkowie zwyczajni mają prawo do:

  1. uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – „Prawo o stowarzyszeniach”.
  2. zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
  3. uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
  4. korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
  5. korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu

§ 12 Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.

§ 13 Członkowie wspierający mają prawo do :

  1. uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,
  2. zgłaszania wniosków wobec władz Klubu.
  3. korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu

§ 14 Do obowiązków członków Klubu należy:

  1. branie czynnego udziału w działalności Klubu.
  2. przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
  3. godne reprezentowanie barw Klubu.
  4. płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu

§ 15 Członkostwo w Klubie ustaje przez:

  1. dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
  2. skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
  3. umyślnego naruszenia postanowień statutu,
  4. niebrania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,
  5. działania na szkodę Klubu,
  6. rozwiązania się Klubu,
  7. zgonu członka Klubu.

Rozdział 4 Władze Klubu

§ 16 1. Władzami Klubu są:

  1. Walne Zebranie Klubu,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna.

2. Kadencja Władz trwa 2 lata Wybór Władz, następuje w glosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.

3. Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.§ 17

  1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata.
  3. Walne zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu : 1) z własnej inicjatywy, 2) na wniosek Komisji Rewizyjnej. 3) na wniosek 1/3 ogółu członków.
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.

§ 18 1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy :

  1. uchwalanie sportowej, organizacyjnej i finansowej Działalności Klubu.
  2. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  3. uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
  4. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  5. podejmowanie uchwały o zmianie statutu lub rozwiązania Klubu.
  6. ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich.
  7. rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebraniu Klubu.

2. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 ogółu członków uprawnionych do glosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany na zawiadomieniu

3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

§ 19

  1. Zarząd Klubu składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.
  2. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
  3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
  4. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającego wspólnie z Sekretarzem.

§ 20 Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:

  1. reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  2. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
  3. uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
  4. powoływanie i odwoływanie komisji problemowych,
  5. przyjmowanie i skreślanie członków,
  6. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  7. składanie sprawozdań z działalności Klubu,
  8. organizacja imprez sportowych.

§21

1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu

2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołania członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do glosowania.

3. Usunięty lub zawieszony członek zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.

§22

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.

3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.

4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.

5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:

  1. przeprowadzanie okresowej kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu.
  2. wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia.
  3. składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi.
  4. składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działalności Klubu.
  5. występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.

§23

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołania członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do glosowania.
  3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu łub zawieszeniu

§24 W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub w Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nic może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.

Rozdział 5 Wyróżnienia i kary

§25

1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.

2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu§26

1. W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje -zgodnie regulaminem

zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:

1) upomnienia.

2) nagany.

3) zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy.

4) wykluczenia.

2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.

3. Uchwała Walnego Zebrania Klubu jest ostateczna.

Rozdział 6 Majątek i fundusze Klubu

§27

1.Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.

2. Na fundusze Klubu składają się :

  1. składki członkowskie,
  2. darowizny i zapisy,
  3. dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone klubowi,
  4. dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,
  5. dochody z majątku,
  6. dochody z działalności gospodarczej,
  7. inne wpływy.

§28 Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw, wymagane są podpisy dwóch osób spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, dwóch upoważnionych członków Zarządu.

Rozdział 7 Zmiana statutu , rozwiązanie się Klubu

§29 Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej polowy uprawnionych do glosowania.

§30 1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów , przy obecności co najmniej polowy uprawnionych do glosowania. 2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.